نمکتاب

نمکتاب
امام علی(علیه السلام): کتاب غذای روح است.هر کس با کتاب آرامش یابد هیچ آرامشی را از دست ندهد.

قدمی برای تحول مطالعه کشورمان!

سایت نمکتاب:namaktab.ir
کانال نمکتاب: @namaktab_ir





در اين وبلاگ
در كل اينترنت
آخرین مطالب
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
چهارشنبه, ۱ دی ۱۴۰۰، ۰۳:۰۰ ب.ظ

خانواده پویا

 

کتاب خانواده پویا : مجموعه پرسش و پاسخ هایی پیرامون مسائل خانواده

کتاب خانواده پویا ج۱۰
تدوین وانتشار :معاونت تربیتی _فرهنگی امام خمینی

بریده کتاب:

یکی از دغدغه های والدین در زمان حاضر، با توجه به هجمه‌ های گوناگون فرهنگی که از سوی فرهنگ های مختلف نسبت به فرهنگ و سنت‌ های الهی ما صورت می‌ گیرد، سلامت معنوی و روانی فرزندان شان است و این که چگونه آنان را از انواع آسیب‌ های دوران محفوظ دارند و بر اساس تعالیم نجات‌بخش اسلام عزیز تربیت کنند.
کتاب «خانواده پایدار» سعی در پاسخگویی به این دغدغه دارد.
خانواده پویا ج ۱۰ _ ص۹

بریده کتاب(۲):

من به خانم ها می گویم: شما قدر شوهرهایتان را بدانید و اگر شوهر چیزی گفت، بگویید: چشم و با این سخن دل شوهرتان را خوش کنید؛ تا با شادمانی برای شما زحمت بکشد. شما با یک چشم گفتن و با سخن های دل فریب و عاشقانه دل شوهرتان را به دست آوردید.
خانواده پویا ج۱۰_ص۳۷و۳۸

بریده کتاب(۳):

بعضی از خانم ها می خواهند در زندگی مشترک شان به تمام مسائل حتی مسائلی که به آن ها مربوط نیست، هم وارد شوند و انتظار دارند که شوهرانشان با آن ها مشورت کنند؛ اما باید بدانند این جا جای مشورت نیست؛ چون مشورت برای استفاده از آگاهی و زمینه‌ ساز همکاری است. اگر در مساله آگاهی نباشد و همکاری هم نیاز نباشد، نیازی به مشورت نیست.
خانواده پویا ج ۱۰_ص۴۰

بریده کتاب(۴):

کسی که به آبروی خود علاقه دارد، باید از بحث های لجاجت آمیز پرهیز کند؛ یعنی با بحث و درگیری و درگیری لفظی نمی‌توان چیزی را برای دیگران اثبات کرد. در منزل سراغ جَدَلِ احسَن نیز نباید رفت. این جا جای محبت است و طبق آیات قرآن، اینجا بحث دل ربایی و عشق‌ورزی مطرح است، نه جدل! حتی جای استدلال نیز نیست.

در محیط خانواده ما می‌ خواهیم رفیق باشیم. استدلال در چنین شرایطی کمتر وجود دارد و باید از دروازه عواطف وارد شد و سپس در میدان تعقل و استدلال آن را تثبیت کرد.
خانواده پویا ج ۱۰_ص۵۲

بریده کتاب(۵):

در مباحث خانواده یک جهت بحث مسائل فقهی است که مرد باید این کارها را بکند، زن باید این کارها را بکند و تخلف از آنها خلاف شرع است. بحث دیگر، چارچوب کلی پیام اسلام است که نظام خانواده بر اساس تفاهم، توافق، عطوفت، مهربانی و همدلی است. جاهایی ممکن است من وظیفه ای نداشته باشم؛ اما باید توجه داشته باشیم که پیام اسلام، ورای وظایف حقوقی، پیام تفاهم و همدلی است.
خانواده پویا ج ۱۰_ص ۳۴

بریده کتاب(۶):

هَنفِل که از مشاوران و جاسوسان کاخ سفید است می گوید:
اگر ما بتوانیم زنان ایران را گول بزنیم و حجاب و عفاف را از آنان بگیریم، به تمام نقشه های خود رسیده ایم! او در یکی از گزارشات خود می گوید:

ما موفق شدیم که چادر مشکی زن ایرانی را به چادر توری و گلدار تبدیل کنیم و چادر توری و گلدار زنان مسلمان را به مانتو تبدیل کنیم و مانتو های بلند را به مانتو های رنگین، خیلی کوتاه و تنگ تبدیل کردیم و اکنون از حجاب یک زن مسلمان در ایران فقط یک روسری مانده است که جلو موها و پشت آن کاملا مشخص است. آن ها از این که با مردان نامحرم ارتباط داشته باشند شرمنده نیستند؛ بلکه بر عکس از این شرمنده اند که در محیطی نتوانند با مردان نامحرم ارتباط مستقیم و روابط آزادتری داشته باشند! اگر ما موفق شویم این روسری را هم از خانم های ایرانی بگیریم، دیگر چیزی از اسلام و انقلاب در ایران نخواهد ماند!
خانواده پویا ج ۱۰_ص۶۳و ۶۴

کتاب خانواده پویا ج۳
تدوین وانتشار :معاونت تربیتی _فرهنگی امام خمینی

بریده کتاب:

اقتضای حال کودک جنب و جوش است. ما نمی توانیم به او بگوییم دو زانو بنشین و بلند نشو. اکثر رفتارهایی که ما به عنوان مشکلات رفتاری مطرح می کنیم، ریشه اش به عزت و کرامت برمی گردد. مهم ترین نیاز انسان بعد از تأمین نیازمندی های مادی، احساس ارزشمندی و کرامت است. اگر بزرگسالی را نیز تحقیر کنید رفتار متقابلی را نشان می دهد، چه رسد به یک کودک. ما باید رفتارمان در منزل طوری باشد که به شخصیت بچه لطمه وارد نشود.
صفحه ۵۱

بریده کتاب(۲):

قدرت رسانه به معنای قدرت هدایت و کنترل افکار عمومی جامعه است. کسی که بهترین و قدرتمندترین رسانه را داشته باشد، نبض افکار عمومی در دست او است و به این دلیل که افکار عمومی در شکل گیری قدرت جوامع نقش فراوانی دارد، در اختیار داشتن رسانه برای رسیدن به مقصد تعیین کننده است. بنابر این، امکان حذف آن از زندگی جمعی وجود ندارد.
صفحه ۳۳

بریده کتاب(۳):

بچه ها سعی می کنند از چیزهایی که توجه دیگران را جلب می کند، استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر لباس تنگ می پوشند، از آن جهت است که مورد توجه قرار گیرند. اگر به فلان آهنگ گوش می دهند به خاطر این است که در محیطی قرار گرفته اند و با کسانی ارتباط دارند که به این رفتارها بها می دهند و فرزند ما می خواهد خود را شبیه آنها قرار دهد. بهترین راه این است که ما فضای سالمی را فراهم کنیم؛ یعنی بر رفت و آمدهای فرزندانمان نظارت داشته باشیم تا با افراد مناسبی رفت و آمد کنند.
صفحه ۵۳

بریده کتاب(۴):

ممکن است ما در خانه نظارت دقیقی داشته باشیم، ولی در کوچه و بازار و مدرسه به دوستان بچه چندان توجهی نداشته باشیم. الان با توجه به هجوم رسانه ها، شاید خیلی از موعظه ها و امر و نهی ها تأثیری نداشته باشد. ولی ما می توانیم از طریق بچه های خوب، رفتار بچه ها را تصحیح کنیم. اگر ما در فامیل با کسانی که بچه های خوبی دارند، بیشتر رفت و آمد کنیم، رفتارشان اصلاح می شود. غلط بودن بعضی از رفتارها، لباس ها و آهنگ ها را نیز باید یادآور شویم.
صفحه ۵۳

بریده کتاب(۵):

حضرت آیت الله حائری شیرازی می فرمودند: الان الگوهای رفتاری بچه های ما حیوانات و عروسک ها هستند، چون بیشترین زمان را برای دیدن این نوع برنامه ها مصرف می کنند. این بچه آرام آرام روحیه حیوانی پیدا می کند و نمی تواند خودش را از آن قالب به سادگی نجات دهد. برای نوجوانان هم باید معرفت ایجاد کرد. اگر فرزند شما با مسجد، با جلسات سخنرانی و نماز جماعت و جمعه انس بگیرد، کمتر تحت تأثیر و تعلق دیگر رسانه ها قرار می گیرد. با رفاقت ها، با ورزش ها و با اردوهای مثبت، جایگزین مناسب پیدا کنید.
صفحه ۳۷

کتاب خانواده پویا ج۴
تدوین وانتشار :معاونت تربیتی _فرهنگی امام خمینی

بریده کتاب:

در شادی ها انسان لباس نو، لباس روشن و زیبا می پوشد. شاد کردن دیگران به هر نحو مشروع، ارزشمند است. مهمترین شادی ها این است که گره کار دیگران را باز کنی، مشکل کسی را حل کنی، غم و غصه را از دل کسی برداری و روح و روانش را شاد کنی. عیدی دادن، لباس نو برای خانم یا بچه ها خریدن، در ایام شادی مناسب است. نظافت، عطر زدن، دید و بازدید، مصافحه، معانقه، به زیارت یکدیگر رفتن و هر کاری که باعث خوشحالی خانواده ها به خصوص شادابی بچه ها شود، به جا است.
صفحه ۴۹

بریده کتاب(۲):

قرآن در اعتقادات، اخلاق و احکام، آدابی دارد و برای این که انسان در ورطه معصیت و گناه نیفتد و قدم در باتلاق معصیت نگذارد، دستوراتی دارد، و وعده داده است که اگر انسان آن دستورات را به دقت رعایت کند، دامانش از لوث معصیت پاک می ماند.

 

بریده کتاب(۳):

بهترین حالت برای زن عفیف و مسلمان این است که نه مردی او را ببیند و نه او مردی را ببیند، یعنی با مردان تداخل نداشته باشد. آن طور نباشد که با افراد نامحرم مثل برادر خودش صحبت کند. گاهی دیده می شود خانمی که به مغازه رفته است، همه النگوهایش پیدا است و برای صد تومان آن چنان با مغازه دار چانه می زند که تمام دینش را بر باد می دهد. این خلاف دین اسلام و خلاف عفت یک زن مسلمان است.
صفحه ۵۹

بریده کتاب(۴):

اختلاط زن و مرد مطلوب اسلام نیست. اگر ضرورت ایجاب کند، زن باید با مراعات تمام شؤونات اسلامی در جامعه ظاهر شود. اخیرا تلاش می کنند بگویند: لمس نامحرم اشکالی ندارد! هیچ فقیهی که واقعا فقیه باشد و اسلام را بشناسد این مسأله را تجویز نکرده است.
صفحه ۶۳

بریده کتاب(۵):

خدمت امام صادق(ع) آمد و گفت: یابن رسول الله، ما شما را دوست داریم، آیا این محبت در دین ما و در ایمان مؤثر است؟ امام صادق فرمودند: «هل الإیمان الا الحب»، مگر ایمان جنسی غیر از جنس محبت دارد؟!
ایمان همان محبت است و محبت همان ایمان است. بنابراین، ما دل های خودمان و فرزندانمان و محیط خانه و خانواده را باید به نور محبت بیفروزیم و چراغ محبت روشنگر راه ما و روشنگر خانه ما و صفابخش جمع ما باشد.
صفحه ۲۹

بریده کتاب(۶):

خلاصه دین ما محبت ها و بغض ها است. در چندین روایت این تعبیر هست که «هل الدین الاالحب و البغض». دین جز محبت به خدا و دوستان او و دشمنی با دشمنان خدا نیست، یعنی دین همان تولی و تبری است.


 

کتاب خانواده پویا ج۵
تدوین وانتشار :معاونت تربیتی _فرهنگی امام خمینی

بریده کتاب:

مادری که ده دقیقه به بچه اش شیر می دهد، قطرات دقیقه اول با دقیقه دوم، زمین تا آسمان از نظر ترکیبات شیمیایی فرق می کند. این بزرگی معجزه خداوند متعال در بشر است. مادری که بچه اش را محروم می کند، چه کسی باید بچه را تربیت کند؟ فرض بفرمایید خانم بیرون از منزل کار می کند و ماهی چند میلیون تومان، به منزل می آورد. ولی این مادر چیز مهمی را از دست می دهد. اگر تربیت ده سهم دارد، نه سهم آن برای مادر است.
صفحه ۲۳

بریده کتاب(۲):

معنای روایت این است که بچه در هفت سال اول محبت پذیر است. اگر محبت پذیر بود، هفت سال دوم آموزش پذیر و تربیت پذیر می شود. اگر هر دو خوب به انجام رسید، آمیزه ای از محبت پذیری و تربیت پذیری، برآیندش باعث مشورت پذیری می شود.
صفحه ۲۶

بریده کتاب(۳):

فرعون کج اندیش بدباور بداخلاق که خودش را خدا می داند، همسرش با او سازگاری می کند و یکی از زنان برگزیده عالم می شود. در سیره بزرگان ما این همزیستی با ناهنجاری های همسر از شکوهمندترین آموزه های اخلاقی در زندگی اوصیا و بزرگان بوده است.
صفحه ۲۷

بریده کتاب(۴):

امیرالمؤمنین علی(ع) می فرمایند: بهترین تفریح کار است. یعنی انسان مشغول باشد و یک اشتغال خوشایندی داشته باشد، دردها و غصه هایش را فراموش می کند.
صفحه ۹۴

بریده کتاب(۵):

خانواده جامعه ای است که باید نشاط بیشتری در آن دیده شود. بچه های ما باید نشاط در خانواده را از چهره و روابط پدر و مادر و رابطه آرامشگر زن و شوهر یاد بگیرند. این نشاط و پویایی، انگیزه تلاش می دهد. در مدرسه، از چهره معلم ، کلام معلم، نگاه معلم، تلاش معلم، مثبت اندیشی معلم، بچه ها باید نشاط را یاد بگیرند.
صفحه
۹۶

 

کتاب خانواده پویا ج۶
تدوین وانتشار :معاونت تربیتی _فرهنگی امام خمینی

بریده کتاب:

وقتی ما فراوان صحبت می کنیم، دیگر گوشی برای شنیدن نمی ماند. همسر ما یا ساکت می شود یا اگر بتواند حرف بزند می گوید: “من همینم که هستم.” هر مردی و هر زنی در همه جا چنین حرفی نمی زند. وقتی او را خسته کردیم و سر لج افتاد، این حرف را می زند.
صفحه ۴۵

بریده کتاب(۲):

وقتی می گوییم تفاهم، معنای آن این نیست که هر فهمی ما داشتیم، بر زندگی تحمیل کنیم و اسمش را تفاهم بگذاریم. بر اساس اصولی که قرآن کریم و پیغمبر اکرم و ائمه اطهار برای ما ترسیم کرده اند، ما باید به یک فهم مشترک و در نتیجه به یک عمل مشترک برسیم. گاهی ما از خواسته خودمان بگذریم و به خواسته همسرمان تن دهیم و گاهی او از خواسته خود بگذرد و به خواسته ما تن دهد. این معنای سازگاری، رفاقت و تفاهم است.
صفحه ۴۴

بریده کتاب(۳):

گاهی اوقات افراد درونگرا هستند، وقتی به او می گویی، می گوید: چیزی ندارم که بگویم، مگر کارهای مرا نمی بینی که بگویم. یکی از چیزهایی که باب گفتگو را می بندد، این است که از او جبهه گیری کنیم.
صفحه ۱۸

بریده کتاب(۴):

روان شناسان می گویند: اگر می خواهی حال کسی را بگیری که حرف هایش یادش برود و خلاصه تو را راحت کند، به او توجه نکن. یکی از راه های خوب به حرف آوردن، طرح یک پرسش جالب است. راه دیگر، علائم بدنی است که با چشم و صورتمان به طرف نشان می دهیم. اگر طرف احساس کند شما اصلا به حرف هایش توجه نمی کنید یا بحث دیگری را مطرح می کنید، راه گفتگو بسته می شود.
صفحه ۱۸

بریده کتاب(۵):

خوب است برای بهینه سازی وضعیت زندگی، سیره نبی اکرم را الگو قرار دهیم. علامه طباطبایی(ره) فرمودند: من از اول طلبگی که وارد نجف شدم با خود پیمان بستم که هر چه روایت درباره سیره گفتاری یا کرداری نبی اکرم در ابعاد مختلف پیدا می کنم، آنها را جمع کنم. طی دوازده سال هر چه روایت از این طرف و آن طرف پیدا کردم در کتابی به نام سنن النبی، (سنت های نبی اکرم ص) گردآروی کردم. چه خوب است سیره نبی اکرم یا ائمه معصومین را در نحوه گوش دادن و چگونگی توجه کردن مدنظر قرار دهیم.
صفحه ۱۸

بریده کتاب(۶):

«دار بالبلاء محفوفه» دنیا همه چیزش آغشته به رنج و زحمت است. کم و زیاد دارد. آن چه که مطلق است در بهشت است. بنابراین، با همین همسر بساز. بهتر از این هم پیدا نمی کنی. قدر همدیگر را بدانید. این طور نیست که اگر همدیگر را رها کردید، دیگری بهترین همسر را به شما می دهد. یکدیگر را تحسین کنیم. قدر همدیگر را بدانیم.
صفحه ۳۰

بریده کتاب(۷):

روزی برای حضرت سلمان(ع) مهمان آمد. او مقداری نان در منزل داشت و همان را به عنوان پذیرایی از مهمان آورد. مهمان گفت: ای کاش کمی نمک هم بود و نان را با نمک می‌خوردیم. حضرت سلمان رکوه ای (مشک کوچک) داشت. آن را گرو گذاشت، مقداری ملح جریش (نمک زبر) گرفت و بر سر سفره گذاشت. وقتی غذا تمام شد، مهمان خدا را شکر کرد و گفت: خدا را شکر که قانعم. حضرت سلمان فرمود: اگر قانع بودی رکوه ما به گرو نمی رفت. این نشان می دهد یکی از کارهایی که خیلی انسان را گرفتار می کند، نسیه خوری است.صفحه ۵۸
 

 

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۰/۱۰/۰۱
نمکتاب ...

نظرات (۱)

۰۸ دی ۰۰ ، ۱۳:۰۴ حمدان مقدم
احسنت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">